چطور دوچرخه سواری یاد بگیریم ؟ [ راهنمای جامع و 100% کاربردی ]

چطور-دوچرخه-سواری-یاد-بگیریم

برخی افراد بر این باورند که اگر در کودکی دوچرخه سواری را نیاموخته اند، حالا برای یادگیری دوچرخه سواری دیر است و در بزرگسالی این امر ممکن نیست و همیشه این سوال را در ذهن خود دارند که در این سن چطور دوچرخه سواری یاد بگیرم؟

ابتدا باید بدانید که شما در هر سن و سالی برای تبدیل شدن به یک دوچرخه سواری ابتدا باید با خرید دوچرخه شروع کنید؛ پس خیالتان از این بابت آسوده باشد. کافه دوچرخه در ادامه به سوالاتی از قبیل چگونه دوچرخه سواری یاد بگیریم ؟ برای دوچرخه سواری چه باید کرد ؟ اصلا چه زمانی و در کجا دوچرخه سواری یاد بگیرم؟

پاسخ خواهد داد و به شما آموزش می دهد که برای شروع دوچرخه سواری چه باید کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه شوید که امکانات لازم برای یادگیری دوچرخه سواری چه چیزهایی هستند. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کافه دوچرخه از انواع دوچرخه‌های کوهستان، شهری، کورسی و … با کیفیت دیدن فرمایید.

سرفصل های مقاله

  • بهترین سن برای شروع یادگیری دوچرخه سواری
  • امکانات لازم برای یادگیری دوچرخه سواری
  • برای شروع دوچرخه سواری چه باید کرد ؟ ( آموزش گام به گام )
  • کجا دوچرخه سواری یاد بگیریم ؟

بهترین سن برای شروع یادگیری دوچرخه سواری

بعضی از والدین از سنین خیلی پایین به کودک خود می آموزند که چطور با سه چرخه و یا اسکوتر مسافتی را طی کند. یا ممکن است حتی دوچرخه‌ای برای کودک خود تهیه کنند از چرخ های کمکی استفاده کنند.

حقیقت این گونه کودک می‌توانند مهارت رکاب زدن را تا حد زیادی یاد بگیرد. برخی از کودکان از حدود چهار سالگی شروع به رکاب زدن می کنند. برخی دیگر در شش سالگی شروع به دوچرخه سواری می کنند. در حقیقت زمان مناسب برای شروع دوچرخه سواری بین ۳ تا ۸ سالگی است؛ و اینکه یک بزرگسال نمی‌تواند در سنین بالاتر دوچرخه سواری را یاد بگیرد خیر منظور این است که بین ۳ تا ۸ سالگی بهترین سن برای آموزش دوچرخه سواری و رکاب زدن است.

البته دیده شده است که کودکان حدود ۲ ساله نیز دوچرخه سواری کنند و رکاب بزنند. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، این موضوع است که امنیت کودک باید در هر سنی که باشد در دوچرخه‌سواری حفظ شود. اینکه چه کسانی به شما دوچرخه سواری می آموزند و شما با چه امکاناتی و در چه محیطی دوچرخه سواری را یاد می گیرید، عوامل مختلفی هستند که در آموزش دوچرخه سواری اهمیت دارند.

فراموش نکنید که اگر کودک شما نتوانست دوچرخه‌سواری را به راحتی یاد بگیرد، فقط به او زمان دهید و او را با کودک دیگری هم سن و سال خودش مقایسه نکنید تا اعتماد به نفس کودک شما پایین نیاید. در نهایت باید بگوییم که سن شروع یادگیری دوچرخه سواری در هر فردی متفاوت است.

بیشتر بخوانید : جهت استعلام قیمت قطعات و لوازم دوچرخه کلیک کنید

امکانات لازم برای یادگیری دوچرخه سواری

یکی از امکانات مهمی که شما برای شروع دوچرخه‌سواری به آن احتیاج دارید، در حقیقت همان جایی است که شما می خواهید در آن دوچرخه سواری یاد بگیرید. آنجا باید امن و بی خطر باشد یعنی سطح زمین آنجا نباید بتنی و یا خیلی سخت باشد.

درست است که زمینه سفت و سخت بهترین مکان برای دوچرخه سواری است اما در ابتدای راه و ابتدای کار که کمی مضطرب هستید و استرس افتادن از دوچرخه را دارید، سطوح نرم تر مناسب می باشند.

به عنوان مثال زمین‌ چمن کوتاه برای شروع یادگیری دوچرخه‌سواری مناسب است. به این موضوع دقت کنید که محلی که انتخاب می کنید باید شیب مناسبی برای دوچرخه سواری داشته باشد. داشتن فضای بسیار زیاد نیز برای شروع کار بسیار لازم است. سعی کنید در مکان های پر رفت و آمد و شلوغ دوچرخه سواری راه یاد نگیرید. از دیگر امکانات مهم که برای شروع دوچرخه سواری لازم است، می توان به استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کلاه اشاره کرد.

استفاده از این تجهیزات ایمنی باعث می شود که در حین آموزش دوچرخه سواری آسیبی به شما وارد نشود و از خطرات احتمالی دور بمانید. برای کودکان به جز کلاه حتما از زانوبند و محافظ دست و آرنج نیز استفاده کنید.

چطور-دوچرخه-سواری-یاد-بگیریم

برای شروع دوچرخه سواری چه باید کرد ؟ ( آموزش گام به گام )

برای اینکه بخواهید دوچرخه سواری را یاد بگیرید باید در چند مرحله چند نکته را رعایت کنید تا یادگیری برای شما آسان تر شود و بتوانید زودتر رکاب بزنید.

  1. اولین قدم این است که صندلی دوچرخه را کمی پایین بیاورید. صندلی را تا جایی پایین بیاورید که پاهای شما بتواند به راحتی در سمت چپ و راست دوچرخه روی زمین قرار بگیرد. قبل از سوار شدن حتماً باد لاستیک و ترمز را بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشند.
  2. اینکه چه لباسی بپوشید مهم است زیرا به عنوان مثال شلوار بلند و یا دامن بلند می تواند دوچرخه سواری شما و رکاب زدن شما را مختل کند و کار برای شما سخت شود. زیرا ممکن است قسمت پایینی لباس شما به چرخ دنده ها گیر کند. برای این بهتر است از شلوارک و یا شلوار چسبان استفاده کنید.
  3. حتما برای دوچرخه سواری از کلاه دوچرخه و کفش ورزشی بپوشید و از پوشیدن صندل و کفش پاشنه بلند و دمپایی خودداری کنید.
  4. مطمئن شوید که می دانید چگونه ترمز کنید. حتماً ترمز ها را چک کنید تا بدانید که کدام مربوط به چرخ جلو است و کدام مربوط به چرخ عقب می باشد. البته این نکته نیز مهم است که از آنجا که تازه کار هستید، بهتر است از ترمز چرخ عقب استفاده کنید.
  5. یاد بگیرید که چطور رکاب بزنید.
  6. یکی از پاها را روی رکاب و پای دیگر را روی زمین قرار دهید. پایی که روی زمین قرار گرفته است در حقیقت در ابتدای آموزش دوچرخه سواری همان تکیه گاه شما می باشد. قبل از شروع به حرکت، رکاب دوچرخه را در حالت 2:40 یا 10:20 قرار دهید.
  7. اگر راست پا هستید، پای چپ خود را روی رکاب قرار دهید و اگر چپ پا هستید، پای راست شما باید روی رکاب قرار بگیرد.
  8. با دوچرخه روی زمینی با شیب ملایم آماده شوید. پاها در اطراف پدال در هوا آویزان کنید. سپس در امتداد زمین با شیب ملایم به سمت پایین، دوچرخه سواری کنید. این نکته را رعایت کنید که در پایان شیب صبر کنید تا روی زمین صاف و به صورت طبیعی از سرعت شما کم شود. بعد از توقف، روی یکی از پاها یا هر دو تکیه کنید. این کار را چندین بار انجام بدهید تا با دوچرخه به تعادل برسید و البته بتوانید به مرور کنترل سرعت را نیز بر عهده بگیرید.
  9. با پایی که روی زمین است به زمین فشار وارد کنید و دوچرخه خود را به سمت جلو هل بدهید. حالا موقع رکاب زدن است. بعد از اینکه دوچرخه را به سمت جلو هل دادید، باید سریع با پای روی رکاب، رکاب بزنید.
    1. حالا سعی کنید پاها رو در هوا نگه دارید زیرا این کار به حفظ تعادل شما کمک می کند و شما می توانید در صورت از دست دادن تعادل، پاهای خود را سریع روی زمین بگذارید. شما با استفاده از دستان خود می توانید هدایت دوچرخه را بر عهده بگیرید. سعی کنید کمی بعدتر به جای استفاده از دست، با بدنتان دوچرخه را هدایت کنید و دور بزنید. برای اینکار بدنتان را به سمتی که می خواهید به آن متمایل شوید، کمی خم کنید. حفظ کردن تعادل و هدایت و دور زدن مهم ترین و کلیدی ترین نکته در یادگیری دوچرخه سواری است.
    2. اگر می‌ خواهید به کودکی خردسال دوچرخه سواری بیاموزید، باید کسی همراه او باشد تا به او کمک کند. آن فرد حتما باید پشت دوچرخه را بگیرد تا به حفظ تعادل دوچرخه کودک موقع پدال زدن کمک کند.
    3. در تمرینات بعدی، در سراشیبی پاهایتان را روی پدال بگذارید و رکاب بزنید و در انتهای شیب می توانید خیلی آرام ترمز کنید. این کار را نیز بارها تکرار کنید.
    4. زمانی که اعتماد به نفس کافی را برای ترمز کردن و پدال زدن داشتید، دوچرخه را به سمت چپ و راست نیز هدایت کنید.
    5. در مرحله بعد صندلی دوچرخه را بالاتر بیاورید. صندلی را تا جایی بالا بیاورید که پنجه پا شما به زمین برسد. در این مرحله می توانید دور زدن را تمرین کنید. سعی کنید روی سطح شیب دار ترمز نکنید و بعد از توقف فقط یکی از پاهایتان را تکیه کنید.
    6. در این مرحله باید خلاف جهت شیب رکاب بزنید. سعی کنید سریع حرکت کنید و با سرعت بر خلاف شیب بروید. می توانید در طول مسیر به سمت جلو خم شوید. در طول مسیر شیب دار چند بار بالا و پایین بشوید تا بتوانید مهارت کافی را کسب کنید. وقتی که برای انجام آن احساس اطمینان کردید، در بین راه به طرف بالای شیب توقف کامل کنید سپس دوباره به سمت بالا رکاب بزنید.

    اکنون شما دوچرخه سواری را یاد گرفته اید و با تمرینات بیشتر، مهارت شما بیشتر نیز خواهد شد.

    کجا دوچرخه سواری یاد بگیریم ؟

    حتما دوچرخه سواری را در فضای باز و بی خطر شروع کنید. در ابتدای یادگیری باید سطح شیب داری را انتخاب کنید و به سمت سرازیری بروید. سپس به مرور زمان همان طور که گفته شد می توانید بعد از آن روی سطح صاف و در نهایت مسیر شیب دار را به سمت شیب رکاب بزنید. به فروشگاه اینترنتی کافه دوچرخه مراجعه کنید و از دوچرخه های مناسب و مطلوب با کیفیت عالی و قیمت مناسب دیدن فرمایید.

    نتیجه گیری

    در مقاله ای که خواندید‌ به سوالاتی از قبیل چطور دوچرخه سواری یاد بگیرم ؟ و کجا دوچرخه سواری یاد بگیریم، پاسخ داده شد. حالا می دانید که بهترین سن برای یادگیری دوچرخه سواری چه سنی است. آموختید که برای شروع دوچرخه سواری چه باید کرد. شما چگونه دوچرخه سواری را یاد گرفتید؟

سوالات متداول (FAQ)

اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم باید بگوییم که  دوچرخه سواری ورزشی است که به غیر از تاثیرات مستقیم بر روی سلامتی بدن ما، فواید زیست محیطی را هم به همراه خواهد داشت.

با تمرین بسیار زیاد می توانید اعتماد به نفس دوچرخه سواری را کسب کنید. سعی کنید مراحل ذکر شده را گام به گام پیش ببرید و مطمئن باشید که می توانید با تمرین زیاد دوچرخه سوار خوبی شوید.

دو نوع مهم دوچرخه ها، دوچرخه های کراس و دوچرخه های کوهستان هستند.

amir
ارسال دیدگاه